Startsång- uppvärmning

animals-35610_1280

I förskoleklass, ettan och tvåan sjunger vi alltid en startsång när lektionen börjar. Jag upplever det som en trygghet för barnen att de alltid får starta med något som är bekant för dem. I år sjunger vi en variant av ”Tjaba, tjena, hallå”, som är uppskattad av barnen. Vi har även t.ex. sjungit ”Nu är vi här igen”.

Ibland när vi sjunger startsången får barnen i uppgift att tänka på olika saker. Vi har t.ex. pratat om att vi har jättemånga muskler i ansiktet, som fyller olika funktioner. Barnen får då ge förslag på hur vi skulle påverkas om vi inte hade några muskler. Vi testar att göra olika grimaser för att känna efter hur musklerna hjälper oss att t.ex. göra ansiktet så litet som möjligt, eller hur det känns när vi gapar jättestort. Även med små barn går det att prata om vad det innebär att artikulera och vi brukar pröva på att artikulera jättetydligt med hjälp av texten i startsången. Om du förebildar och visar hur knasig man kan se ut när man artikulerar jättetydligt, så brukar barnen tycka att det är roligt att själva försöka göra likadant.

Här följer texterna till startsångerna:

Tjaba, tjena, hallå

Nu så är, är, är det dags, dags, dags för musik igen.

Vi ska sjung-, sjunga och spela instrument och vad händer sen?

Kanske dansar vi och rappar, eller några rytmer klappar,

men nu vill vi bara säga så här.

Tjaba, tjena, hallå.

Tjaba, tjena, hallå, vi säger så.

Tjaba, tjena, hallåååå.

Tjaba, tjena hallå. Tjaba tjena hallå.

(Till orden tjaba, tjena, hallå använder vi samma rörelser som de gör i originalsången, men det går lika bra att hitta på egna rörelser tillsammans med barnen).

Nu är vi här igen

Nu är vi här igen. Nu är vi här igen.

Vad ska vi göra? Vad ska vi göra?

Spela och sjunga. Spela och sjunga.

Det ska vi göra idag.

(Pröva gärna att sjunga sångerna med olika dynamik, svagt/starkt, eller med olika känslor och låt barnen fundera på vad som händer med rösten och kroppen när man sjunger på olika sätt).