Sånger och spelmoment

Här följer en beskrivning av hur vi har jobbat med de olika sångerna och momenten i rymdtemat.

Nicko Ticko Tinn:

(välj en högre tonart när du sjunger tillsammans med barnen)

I samband med att vi sjöng denna sång fick eleverna bekanta sig med Lennart Hellsing. Det var många som inte kände till honom, men som kände till hans böcker, sångtexter och figurer.

När de hade lärt sig sången, hade vi en repetition av olika slagverksinstrument som vi även gått igenom vid ett annat tillfälle. Jag delade sedan upp eleverna i fem grupper som skulle ansvara för att spela med i melodirytmen på en varsin del av sången. De följde samma spelordning med instrumenten i alla verser. För att förtydliga vad de skulle göra, visade jag först skillnaden med att spela melodins rytm och att spela med i pulsen. De klappade rytmen och pulsen, sedan var de redo att spela på instrumenten.

Så här spelade de på de olika instrumenten:

Handtrumma:       Och Nicko Ticko Tinn och jag

Maracas:                 Vi for till stjärnorna en dag

Claves:                     Nicko Ticko Tinn tiralla

Tamburin:              Nicko Ticko Tinn tiralla

Bongotrumma:    Nicko Ticko Tinn tiralla och jag

Alla elever fick sedan i uppgift att byta instrumentstation i en bestämd ordning, medan jag spelade en vers som mellanspel. När alla kommit på plats vid sitt nya instrument började sången om igen. Eleverna fixade instrumentbytet jättebra, men det krävdes en noggrann genomgång först.

Rymden tar aldrig slut:

Eleverna lärde sig att sjunga sången. Vi lärde oss en bit per lektion och började med refrängen. Vi sjöng både tillsammans med inspelningen och med pianokomp.

Satellit och Jag vill ha en egen måne:

Först fick eleverna information om Ted och Kenneth Gärdestad. Vi lyssnade på låtarna och tittade på filmklipp från när Ted Gärdestad deltog i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. I samband med filmklippen fick eleverna se hur annorlunda en tv-sändning från Melodifestivalen såg ut 1979.

Jag är en astronaut

Eleverna lärde sig först sången. De fick sedan lära sig rörelser som förra årets tvåor hittade på när de jobbade med rymden. Det går naturligtvis att låta dem göra egna rörelser, men jag valde att inte lägga tid på det denna gång. När eleverna kunde sången fick de pröva på att spela keyboard och tonblock. De fick öva på att spela ackordets grundton/bastoner, alltså en ton i taget.

Vi en annan lektion fick de spela ackord till låten. De hade vid ett tidigare tillfälle lärt sig D och G på ukulele, så de fick öva att spela de ackorden på rätt ställe i låten medan jag kompade. De som ville fick spela båda ackorden. Övriga elever delade jag upp på varsitt ackord.

I bifogat dokument finns några olika spelalternativ för enkel basgång/melodi/ackord.

Jag är en astronaut

Som start på en lektion lyssnade vi på den här filmmusiken och jag berättade lite om kompositören, några filmer han gjort musiken till och hur och varför man brukar använda musik i film. Vi lyssnade på:

Starwars

E.T.

Superman