Info om FN-temat

united-nations-419885_1280

I år var det första gången jag ansvarade för FN-dagssamlingen tillsammans med 50 elever i åk 3. Vi använde perioden i augusti fram till FN-dagen i oktober till att nästan uteslutande jobba med FN-dagen på olika sätt.

Vi använde oss av appen ”Alla barns rätt” för att gå igenom vad som står i barnkonventionen och för att förbereda oss inför samlingen. Alla elever fick möjlighet att anmäla intresse om de ville vara med och berätta om FN och barnkonventionen på samlingen. 23 barn kände sig manade och utifrån dessa förutsättningar skrev jag de repliker som finns bifogade.

Några tips om du vill jobba med ett liknande upplägg:

  • Planera uppställningen noga, så att det blir smidigt när eleverna ska gå fram och säga sina repliker.
  • Gör små laminerade lappar med replikerna. Det har en lugnande effekt för de som är nervösa över repliken.
  • Låt elevena gå fram i grupp när de ska läsa sina repliker

Eftersom eleverna skulle prata i mikrofon passade jag på att gå igenom mikrofonteknik med klasserna. Alla fick pröva på att prata i mikrofonen och undersöka hur ljudet påverkas av hur man placerar mikrofonen.

Här är låtarna som de sjöng:

1: Dona Nobis Pacem (först en bit av sången på latin, sedan sjöng vi tre verser med en text som jag skrev på svenska).

2: Song across the borders

3: Barn i alla länder

3: Samba för fred

4: I natt jag drömde (övades i alla klasser, vilket ledde till en väldigt fin allsång)

5: Jag har en dröm (Baden baden). Vi sjöng bara refrängen. Den upprepades två gånger och det blev en väldigt bra avslutning på samlingen. Låten blev väldigt fin med barnens röster.