Info om arbetsområdet

I 4:an har vi precis avslutat en period med rytm och puls där vi har jobbat med ”klappramsor” på olika sätt. Här följer information om arbetsområdet.

Klappramsor”- förslag på arbetsområde

Målet är att:

  • utveckla förmågan att hålla en slagverksstämma
  • skapa en egen klappramsa
  • lära sig om olika slagverksinstrument
  • öva på att imitera och improvisera med hjälp av rytmer

Området började med att jag visade en Powerpoint där eleverna kunde se vad vi skulle jobba med och målen för området

Klappramsor power point

Som uppstart tittade vi på det här klippet på Youtube:

Här följer sedan de moment som jag hade med i arbetsområdet. Uppgifterna är uppdelade på ca 5 veckor.

-Imitera och improvisera fram olika rytmer genom att låta en trumma vandra runt i halvcirkeln eleverna sitter i. Den som hittar på rytmen spelar på trumman och övriga elever härmar på benen eller med händer. Jag börjar med att improvisera några olika rytmer som de imiterar och sedan hittar eleverna på rytmerna själva.

– Alla övade in två gemensamma klappramsor:

och…

– De som ville fick även som utmaning att öva in följande ramsa hemma:

 

– Vi tittade på filmen om slagverksinstrument från Konserthuset Play och tittade på olika slagverksinstrument i musiksalen.

http://konserthusetplay.se/#kJiWjRKE6D76xxsYe8bV_w

 

– Eleverna fick sedan som avslutning skapa egna klappramsor i grupp och redovisa dem för sina kompisar.

Så här såg uppgiften ut:

Skapa klappramsa