Fyrahörnövning

Fyrahörnövning– ”Att uttrycka sig om en musikupplevelse”

Den här övningen har jag prövat på i många olika årskurser. Om eleverna aldrig tidigare har jobbat med att aktivt lyssna till musik och att ta ställning till vad de tycker om musiken, då tycker jag att det här är en väldigt bra ingång. Med tydliga ramar passar den även de yngsta eleverna i skolan. Uppgiften går att använda när man har lite tid över, eller när man vill lägga mera fokus på själva lyssnandet. När eleverna är inkörda på detta är det även en bra uppgift för en vikarie att göra.

Första tillfället

Den här uppgiften går helt enkelt ut på att vi har fyra hörn i klassrummet som representerar olika åsikter.

  • Jättebra
  • Ganska bra
  • Ganska dålig
  • Inte alls min smak/jättedåligt

Jag förklarar sedan att de ska få lyssna på en låt. De ska sitta på sin stol, lyssna och fundera på vad de tycker om musiken. De får inte säga rakt ut vad de tycker, utan ska vänta på att jag ber dem gå till det hörn som representerar deras åsikt. När de har hört refrängen ber jag alla att gå till det hörn de valt.

Det är viktigt att eleverna förstår att de absolut inte får kommenterar var någon annan har valt att ställa sig. Det är även bra att nämna att man inte ska följa kompisens åsikt och att det är modigt att ställa sig i ett hörn även om det är tomt.

Första gången jag gör övningen med eleverna behöver de bara visa sin åsikt genom att ställa sig i ett hörn. Jag passar även på att gå igenom lite kort info om låten.

Andra tillfället

Lägger jag till ett moment. Förutom att välja ett hörn ska eleverna även komma på en motivering till varför de tycker att låten är bra eller dålig. Vi går först gemensam igenom några exempel på vad man kan lyssna efter och ha som motivering.

Tredje tillfället

Eleverna ska fortfarande ta ställning till vad de tycker, men även beskriva någonting de hör i musiken. Vi går först tillsammans igenom vad man kan lyssna efter, t.ex. rösten, tempot, känslan, instrument etc.

När vi gjort övningen och eleverna har gått och ställt sig i sitt hörn, får de sätta sig ner. De får då berätta om något de hört i låten och jag skriver upp de olika förslagen på tavlan.

Fjärde tillfället (jag har gjort detta från trean, då det krävs en viss skrivkunnighet av alla)

Eleverna har nu själva lämnat in förslag på låtar till en spellista som jag använder i denna omgång. Vi lyssnar på låtarna, men de har nu ett papper som de ska fylla i, där alla kryssar för sin åsikt i en ruta och motiverar sin åsikt. Där har jag chans att få syn på förmågan hos dem som inte vågar prata inför klassen och alla blir dessutom tvungna att göra sitt val själva.

Här finns två varianter av samma uppgift. I den ena ska de, förutom att bestämma vad de tycker om olika låtar, även beskriva något de hör i musiken. I den andra uppgiften ska de öva på att motivera sin åsikt.

Musiklyssning- skriftlig uppgift-vad hör du

Musiklyssning- skriftlig uppgift- motivera