5:an

5:an 2016/2017

Dags för ny termin, vårterminen 2017

Lektion 5:

Vi har under några veckor arbetat med låten ”Sing me to sleep”, ett arbete som vi ska avsluta idag.

Alla spelar tillsammans och visar då upp hur långt de kommit med melodispel, ackord och basgång.

 

Vi provar sedan på att arbeta med body percussion.

Så här kan det se ut när man övat ett tag:

 

 

Lektion 2

Vi repeterar det vi pratade om förra veckan om ”musik och påverkan”.

Varje vecka kommer vi att repetera två av de musikstilar som vi jobbat med under hösten. Vecka 6, innan lovet, kommer vi att ha ett litet prov på det vi har gått igenom. Vi väljer ut åtta av musikstilarna, som ni ska läsa på lite extra om.

Speluppgift
Vi fortsätter att öva på att spela ackord, och basgång. Denna gång använder vi oss av låten ”Sing me to sleep”
av Alan Walker.

Här hittar du texten:
http://www.azlyrics.com/lyrics/alanwalker/singmetosleep.html

Vi övar framför allt på verserna där vi växlar mellan två olika ackord. Em i två takter och C i två takter.

På basen växlar vi mellan C och E.
C: hittar du på näst översta strängens tredje band.
E: spela på lös stäng (översta)

Lektion 1

Vi kommer att börja terminen med att jobba med musik och påverkan. Vi har tidigare pratat om hur man använder musik i film för att påverka oss på olika sätt, i butiker och reklamfilmer. Vi repeterar och tittar på några olika alternativ. Vi lyssnar även på några reklamjinglar.

Vi tittar först på det här filklippet och eleverna får lyssna efter hur musiken används. Efteråt diskuterar vi vad de sett och hört. Fundera på om du tror att musiken är skapad just för den här filmen.

__________________________________________________________________________________________

Vi har under det två senaste musiklektionerna fortsatt arbetet med olika musikstilar. Eleverna har jobbat i grupper och de fick då som gruppuppgift att söka information om en genre de valt.

De fick några frågor att utgå ifrån.

När och var uppstod musikstilen?

Var i världen började man först spela stilen.

Vad är typiskt för genren (stilen)?

Vilka instrument brukar man använda?

Nämn någon person eller grupp som varit särskilt känd inom stilen.

Lyssna på några olika artister från genren och välj ut ett filmklipp till hemsidan.

Efter att vi jobbat med uppgiften under två veckor, har det lämnat in det de skrivit. Jag har sedan redigerat och lagt till information som kan vara bra att känna till. Jag har nu kopierat in de olika musikstilarna här nedan för och reserverar mig för felskrivning. Ni kan nu hitta alla musikstilar under 5:ornas meny.

Under denna veckas lektion kommer vi att börja kika på vad de skrivit i de olika grupperna. Vi ska även fortsätta att öva på Feliz Navidad till julavslutningen och öva på att spela julmelodi på keyboard och gitarr.

9/11

Eleverna får börja med att önska jullåt till julavslutningen…

Sedan blir det ett tvärt kast från rockmusiken till klassisk musik. I 4:an pratade vi om några olika kompositörer, vad en symfoniorkester är, vi lyssnade på klassiskmusik i reklamfilm och kollade på vad som händer med känslan i en film om man byter ut musiken som hör till. Idag börjar vi att repetera vad de kommer ihåg från det vi jobbade med kring klassisk musik i fyran. Eleverna får fundera på följande frågor i mindre grupper.

– Hur låter klassisk musik?

– Vilka instrument brukar spela klassisk musik?

– I vilka sammanhang kan du höra klassisks musik?

När vi har fått en samlad bild av vad klassisk musik är, får eleverna höra några olika musikexempel. De får sedan pröva på att spela melodin till ”An die Freude” av Beethoven och melodin till Blinka lilla Stjärna, en melodi som även är känd för att Mozart spelat den med många variationer.

 

19/10

Idag har vi fortsätter vi på temat rock. Det blir repetition av det vi hittills har pratat om vad gäller rockgenren.

Eleverna får ge förslag på vad som är typiskt för rockmusik.

Vi prövar sedan på att spela en melodistämma på keyboard och en basstämma på gitarr till låten ”Hungry heart” med Bruce Springsteen. Först övar instrumenten på varsitt håll och sedan får alla spela tillsammans.

Lektion 12/10

Vi fortsätter även denna vecka att jobba med rock.
– genomgång av genretypiska instrument som elgitarr, elbas och trumset. Även keyboard.

Vi lyssnar på några fler rockklassiker från olika grenar av rocken och funderar på vad det är som gör att man hör att det till hör just rockgenren.

I can´t get no satisfaction- The Rolling stones

Twisted sisters- We´re not gonna take it

Europe-The final countdown

Elgitarr

Elbas

Lektion 5/10 2016

Efter att i två veckor har jobbat med hiphop, lärt oss om genren och prövat på att rappa till ”Lyckliga gatan” har det nu blivit dags för en annan musikstil.

Veckans musikstil är rock:

Vi börjar med att prata om vad eleverna känner till om rock. Vi kikar på hur musiken har utvecklats från rock ´n roll till rock och olika grenar av hårdrock.

Så här började det:
Bill Haley – Rock around the Clock

Elvis Presley- Hound dog

Till Heavens on fire får eleverna spela chopsticks på stolsryggarna för att öva ett grundtrumkomp.

KISS- Heavens on fire

Vi pratar sedan om Queen och spelar ”We will rock you” på gitarr och trumma. Eleverna får repetera ackordet Em och spela den karakteristiska slagverksstämman (repetition).

Queen- We will rock you

Om vi hinner påbörjar vi sedan arbetet med Bruce Springsteens ”Hungry heart”, där vi både ska öva sång och instrumentspel.
Bruce Springsteen- Hungry heart

Lektion 21/9

Veckans musikstil: Hiphop

Vad känner eleverna till om hiphop. Vi hjälps åt att skapa en bild av vad hiphop är.

Breakdance

Grafitti

Vi testar att rappa en färdig text. Vi använder oss av Lyckliga gatan av Nääk.
(Eleverna får sedan själva skriva några rader som rimmar. Vi testar sedan att rappa till färdigt beat.)

Lyckliga gatan

Lyckliga gatan (originalet)

Text till Lyckliga gatan (Nääks version)

http://www.hiphoptexter.com/text.asp?textid=30925

Andra delen av lektionen jobbar vi med puls och rytm. Vi testar att hitta pulsen i låtar i olika tempo och eleverna får själva hitta på rytmer som resten av klassen härmar.

Lektion 2

Vi börjar med att repetera vad som är typisk för reggaemusiken, när och var det startade etc.

Vi sjunger igenom ”Three Little birds”.

Här finns låten med text:

Repeterar det vi gjorde med gitarr och trumma. Hälften av gänget spelar gitarr och hälften spelar handtrumma. Trumman markerar pulsen och gitarren spelar baktakt/backbeat. Vi växlar mellan de olika instrumenten för att få en känsla för baktakten.

Begrepp:

Baktakt/backbeat

Toastare

Puls

Reggae

Kapten Röd, som ofta gör låtar med ”reggaekänsla”.

Livelihood:
Reggae på svenska

Vi börjar terminen med att kolla vilka musikstilar (genrer) eleverna känner till. Vi kommer att jobba med olika musikstilar under året, lära oss att känna igen vad som är typiskt för stilen och få en bakgrund till hur stilen uppstod. Ibland går vi igenom genren genom att jobba med en låt och ibland genom att lyssna och prata om genren. Idag kommer vi att fokusera på reggae.

THREE LITTLE BIRDS- Bob Marley

Reggaecover, Hello

 

Läs mer om svenska och nordiska reggae-artister

http://skanker.se/artister/svenska/

Vi tittade även på en bit av Anacondas program ”Baktakt”, där vi får möta en ung ”toastare” (reggaesångare) och lära oss mera om baktakt som är en viktig ingrediens i Reggaemusiken.

 

 

2015/2016

I 5:an har vi, liksom i 4:an, startat terminen med takt, rytm och slagverk. Vi har övat att spela rytmer på olika sätt, men till en början främst koncentrerat oss på klappramsan ”Everybody dance now”. Vi har även tittat på olika filmklipp där man kan se hur man kan spela rytmer på många olika sätt, både med och utan instrument. Vi har pratat om pulsen i musiken. Du hittar musikens puls genom att t.ex. klappa i takt till musiken. Pulsen spelas alltså inte av något särskilt instrument, utan pulsen är viktig att öva för att kunna spela tillsamman i samma tempo. Det är den gemensamma pulsen man förhåller sig till när man spelar. Vi har övat att markera pulsslagen på en handtrumma. T.ex. spela alla pulsslag 1 2 3 4 . 1 2 3 4 . 1 2 3 4 . Spela bara på 2 och 4: 1 2 3 4 1 2 3 4 För att öva att imitera (härma) och improvisera (hitta på) har vi även hittat på egna rytmer som övriga i klassen fått härma. Den här klappramsan har vi övat in: Everybody dance now Vi har bekantat oss med olika slagverksinstrument, både på film och de instrument vi har tillgång till på skolan. http://www.konserthusetplay.se/#kJiWjRKE6D76xxsYe8bV_w Här hittar du exempel på filmklipp vi sett för att visa på att man kan spela rytmer på många olika sätt: Basketballs and kitchen Hip hop drummers Eklips, Beatbox