4:an

4:orna på Leksbegsskolan 2016/2017.
Välkommen till sidan för 4:orna på Leksberg. Här kan du se vad vi har för oss under de 60 minuter vi träffas varje vecka.

28/10
-Vad händer om man är flera personer som spelar på ett trumset och delar upp det som vanligtvis en person spelar?

-Repetition av olika slagverksinstrument/rytminstrument.

Vi gör samma pulsring som förra gången och testar lite andra förutsättningar. Hinner vi byta på bara fyra pulsslag?

– Everybody dance now

Vi gör ben- och handklapp i ett förutbestämt mönster till låten ”Dör för dig”.

Genomgång av ny klappramsa ”Bim bum”.

21/10

Vi startar med att titta på Mr Bean och hand osynliga trumset.

Sedan går vi igenom vad de olika trummorna på trumsetet heter:

virveltrumma, bastrumma, hihat, pukor, cymbaler.

Sedan övar vi att få till trumkomp med hjälp av chopsticks på stolsryggarna.

Vi kollar på några fler filmklipp om olika slagverksinstrument som finns här på sidan under fliken material/instrumentgrupper/slagverksinstrument.

Efter filmklippen övar vi puls och rytm igen och spelar på några olika rytmistrument, som claves, triangel, handtrumma, tamburin och maraccas.

Eleverna sitter i sin halvcirkel. De spelar sedan åtta pulsslag på det instrument som de har i handen. På kommande åtta pulsslag har de paus. Då förflyttar de sig till grannens stol och spelar på instrumentet som ligger där. Så fortsätter det till alla är tillbaka på sin plats igen. Då har alla hunnit spela på alla instrument och övat, puls och paus och perioder.

Sedan är det dags att repetera Everybody dance now.

Lektion 14/10

Vi börjar med att sammanfatta arbetsområdet, musikskapande, stränginstrument och ackordspel. Vad har vi lärt oss?

Presentation av nytt arbetsområde: puls, rytm och klappramsor.

Målet är att:

    • utveckla förmågan att hålla en slagverksstämma
    • skapa en egen klappramsa
    • lära sig om olika slagverksinstrument
    • öva på att imitera och improvisera med hjälp av rytmer

Klappramsor power point

Som uppstart tittar vi på det här klippet på Youtube:

– De som vill får även som utmaning att öva in följande ramsa hemma:

– Vi tittar på filmen om slagverksinstrument från Konserthuset Play.

http://konserthusetplay.se/#kJiWjRKE6D76xxsYe8bV_w

7/10

Idag fortsätter vi med våra höstlåtar och jobbar i grupperna för att de ska bli färdiga. I slutet av lektionen får alla redovisa sin låt för varandra.

30/9
Vi börjar med att prata om musikskapande och jag presenterar en av våra största hitmakare från Sveriger, Max Martin. Vi lyssnar på olika exempel av låtar som han har varit med och gjort.

Eleverna får sedan jobba i grupper för att jobba med skapandet av en höstvisa. De har fått i uppgift att först skriva upp olika saker som de tycker är typiskt för hösten. De ska sedan skriva en text som börjar ”På hösten…” Låten ska innehålla samma ackord som ”Idas sommarvisa (D Em A D). Melodin hittar det på själva, med hjälp av mig om det behövs.

Lektion 23/9

Vi börjar med lite repetition av det vi pratat om på tidigare lektioner. Vi pratat även om några musikbegrepp som eleverna ska känna till när vi är färdiga med detta arbetsområde: ackord, melodi, vers, refräng, puls.

Mål för detta arbetsområde:

fyror-gitarr-musikskapande

Idag ska vi komma igång med textskrivande och förhoppningsvis även börja med våra melodier.

Förutom det kommer vi att fortsätta på att öva ackorden, så att vi får till ett bra flyt när vi spelar tillsammans.

Här kan du höra hur det låter när man spelar I´m yours på ukulele…

…och gitarr

Lektion 16/9

Vi repeterar det vi gått igenom om gitarren och ukulelen. Sedan repeterar vi även de ackord vi gick igenom förra veckan.

Eleverna delas in fyra och fyra och får öva på ackordföljden till ”Idas sommarvisa” i små grupper. Två spelar på gitarr och två på ukulele, sedan byter de av varandra.

Vi samlas sedan för en liten genomgång igen. Eleverna får i uppgift att skriva en text som ska sjungas till den ackordföljd vi jobbat med. Låten ska handla om hösten och börjar ”På hösten…”. Vi gör först ett text exempel tillsammans.

Sedan jobbar vi i grupperna igen.
Detta behöver inte bli klart denna lektion.

Lektion 2

Denna vecka kommer vi att bekanta oss med några olika stränginstrument. Vi kikar och lyssnar på några exempel.

Exemplen hittar du under fliken Material/instrumentgrupper/stränginstrument.

När vi kikat på de olika instrumenten repeterar vi det vi gjorde förra veckan. Vi övar Em och slagverksstämma till We will rock you.

Vi lyssnar sedan på hur en av våra första rockstjärnor lät och pratar vad eleverna känner till om honom.


Lektion 1

Vi börjar terminen med att uppdatera vår namnrap/klassrap. Alla elever får göra en varsin mening. Jag heter …. och jag gillar…

Tanken är att vi sedan ska använda låten som startsång de första veckorna. Vi använder musikbakgrunder från Hiphop-boken.

Vi sjunger även den omgjorda texten till låten ”Can´t stop the feeling”, som en snäll musiklärare därute har gjort (ska ta reda på namnet på henne). Låten med omgjord text heter ”Tillsammans”.

Klassen gjorde förra terminen en egen raptext med sommartema. Den testar vi till färdig musikbakgrund.

Exempel på hur man kan göra musik/rytmer utan instrument.


Lektion 2, (16/17)

Vi börjar att köra namnrapen till musik. Vi går igenom hur mikrofonen fungerar och alla som vill använder mikrofonen till sin mening i låten.

Vi sjunger sedan igenom Tillsammanssången som vi gick igenom förra veckan.

Sedan är det dags att börja med terminens första arbetsområde där vi kommer att spela gitarr och rytminstrument/trummor och öva samspel. Första låten ut är ”We will rock you”, eftersom den går att få till med endast ett ackord till att börja med. Det ackordet vi först lär oss är Em.

Här kan du hitta tabeller som visar hur man spelar ett Em.

http://www.gitarrackord.nu/oppna-ackord3.html

 

Vi börjar med att spela rytmen och sjunger refrängen tillsammans.

Vi går sedan igenom ackordet och spelar det tillsammans med rytmen.

Vi pratar om vilken instrument grupp gitarren och trummorna tillhör. Instrumentgrupper kan du läsa mera om under fliken Material/Instrumentgrupper.

här kan du hitta fler låtar med Queen.

https://www.youtube.com/user/queenofficial
Vi sjunger och spelar tillsamman och övar oss på att lyssna på varandra.

 

 

 

4:orna på Leksberg, höstterminen 2015:

Lektion 3: Vi repeterar det vi har pratat om på tidigare lektioner, alltså rytm, puls och slagverksinstrument. Vi fortsätter även att öva på att hitta på och härma rytmer. Vi prövar även att göra några nya rytmmeningar, spelar dem tillsammans och prövar på att sprla rytmen till en låt. Sedan är vi färdiga med rytm och puls för den här gången.

Det har därför blivit dags att börja bekanta sig med stränginstrument gruppen. Vi går igenom vilka stränginstrument ni redan känner till. Lyssnar på några exempel och kikar närmare på ukulelen, som är nästa instrument vi ska pröva på.

I´m yours med text. Lyssna gärna och försök lära dig texen och melodin, så kommer vi även att öva på låten på lektionerna. Vi kommer under kommande veckor att lära oss att spela fyra olika ackord och tillsamman ska vi sedan spela I´m yours.

Lektion 2: Vi fortsätter arbetet med att kolla in olika sätt att spela rytmer. Vi bekantar oss med olika slagverksinstrument och fortsätter att öva på klappramsan ”Bimbum”, vi övar även att härma olika rytmer. Vi tittar på en film om olika slagverksinstrument från konserthuset play (som finns längre ner här på sidan)och går igenom och prövar på några av de rytminstrument vi har på skolan. Vi hittar på olika meningar och spelar den rytm som bildas av stavelserna i orden. T.ex. ”Jag spelar trumma” ”Fotboll är roligt”, ”Nu vill jag ha rast”.

Beatbox

Vilka instrument är det som till hör gruppen slagverksinstrument?
http://www.konserthusetplay.se/#kJiWjRKE6D76xxsYe8bV_w

 

Komodo, The drumkit

Här hittar du det material som vi använt på 4:ans första lektion:

Epic patty cake song

Dannys låt för pulsövning.

Klappramsa, Bimbum

Utmaningen, för den som vill:

Olika sätt att spela rytmer. Stomp, Basketballs and kitchen: