2:an

piano-keys-1090984_960_720

Hej och väkommen till sidan för dig som går i 2:an på Leksberg, eller för dig som är nyfiken på vad vi har för oss.

Nu har vi kommit en bit in i terminen, halvvägs ungefär och det har blivit dags för höstlov.  Eftersom jag är ny musiklärare i gruppen har vi använt den första tiden till att lära känna varandra och till att pröva på lite av varje.

Vi börjar alltid lektionen med samma startsång. Vi sjunger ”Tjaba, tjena, hallå”, men med omskriven text:

(Tonart: C)
Nu så är, är, är
det dags, dags, dags
för musik igen
i ska sju-sjunga många så-, sånger
och vad händer sen.
Kanske dansar vi och rappar
eller några rytmer klappar,
men nu vill vi bara säga så här

Tjaba, tjena, hallå….

Första lektionen gjorde vi en namnrap, där alla fick presentera sig med något de tycker om. Vi övade sedan att rappa till musikbakgrund och pratade om hur man använder en mikrofon. Alla som vill fick säga sin mening i mikrofonen.

Under terminen har vi även jobbat med begreppen improvisation och imitation (hitta på och härma) på olika sätt. Framför allt med rörelser och rytmer.

Vi har spelat på olika rytminstrument, övat puls, hittat på rytmer som de andra fått härma och härmat det de andra hittat på. Vi har även provat på att göra en gumboot-dans (gummistövelsdans). Det går at läsa mer om det under temat gumboot.

Här är det vi lärde oss (det börjar efter 50 sekunder):

Så här kan det se ut när man tränat länge:

Vi har även tittat på fler exempel på hur man kan spela rytmer utan att använda instrument. Exemplen hittar du under video och sedan rytmer.

När vi har övat på att härma och hitta på har vi även gjort en ”rörelsering” där alla får hitta på en varsin rörelse till musik som de andra får härma. När man inte längre vill göra sin rörelse visar man tydligt att det är nästa person i ringens tur att hitta på.

Sjungit har vi också gjort t.ex. Sillidill, Tvärtomvisan, och Idas sommarvisa med fredstext som var med som allsång på FN-dagsfirandet.